Οι χορηγοί αυτής της εκπομπής
Ψυχοθεραπεία - Δραματοθεραπεία - Συμβουλευτική
Διαδικτυακό Ραδιόφωνο
Ένα μουσικό και φιλοσοφικό ταξίδι μέσα από αρχαία κείμενα, νεότερες πραγματείες και ποιήματα γίνεται μέσα από την σημερινής μας εκπομπής για την Αγάπη και τον Έρωτα. Πώς αυτές οι δύο δυνάμεις ενυπάρχουν και εκφράζονται στην ζωή μας; Γιατί οι άνθρωποι αντιμετωπίζουμε τόσα εμπόδια στο να τις βιώσουμε;
Ακούστε μαζί μας, προβληματιστείτε και αφεθείτε στις απαντήσεις εκείνες που θα έρθουν από τα βάθυ της ψυχής σας.
“Η ώριμη αγάπη είναι ένωση με τον όρο της διατήρησης της ακεραιότητας, της ατομικότητας. Η αγάπη είναι ενεργούσα δύναμη μέσα στον άνθρωπο. Είναι μία δύναμη που γκρεμίζει τους τοίχους που χωρίζουν τον άνθρωπο από το συνάνθρωπο και τον ενώνει με τους άλλους.” Erich Fromm – Η τέχνη της αγάπης
“Η αγάπη είναι κάτι που δεν μπορεί να επινοηθεί ή να καλλιεργηθεί. Έρχεται αβίαστα, ευκολα, όταν όλα τ’ άλλα δεν υπάρχουν. Και μαθαίνοντας κανείς για τον εαυτό του, ανακαλύπτει τα εξής: όπου υπάρχει αγάπη, υπάρχει και συμπόνια. Και η συμπόνια έχει την δική της νοημοσύνη. Αυτή είναι η υπέρτατη μορφή νοημοσύνης, κι όχι η νοημοσύνη της σκέψης, η νοημοσύνη της πανουργίας, της εξαπάτησης. Μόνο όταν υπάρχει ολοκληρωτική αγάπη και συμπόνια, υπάρχει αυτή η τελειότητα μιας νοημοσύνης που δεν είναι μηχανική” Κρισναμούρτι – Για την αγάπη
Καλή ακρόαση!
Κατερίνα Γαστεράτου, Ψυχολόγος Ψυχοθεραπεύτρια,
Site: exatomikeusi.com
Instagram: @exatomikeusitherapy
Κατερίνα Χαμπέζου, Υπεύθυνη επικοινωνίας στο site exatomikeusi.com
Η Κατερίνα Χαμπέζου είναι υπεύθυνη Promotional Marketing στον ενημερωτικό ιστότοπο exatomikeusi.com και Graphic Designer.
Στην εκπομπή ακούστηκαν τα ποιήματα:
1.“Σβήσε τα μάτια μου” Rainer Maria Rilke
2. “Μ’αρέσεις άμα σωπαίνεις” Pablo Neruda
3. “Να μπορούσαν τα χέρια μου” Frederico Garcia Lorca
Διαβάστηκαν κείμενα από το βιβλίο: “Η τέχνη της αγάπης Έριχ Φρομ
Ακούστηκαν τα τραγούδια:
Η "ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΣΗ" είναι εξειδικευμένος φορέας σε ζητήματα αντιμετώπισης και βοήθειας στον τομέα της ψυχικής υγείας. Δημιουργήθηκε το 2021 κατόπιν πρωτοβουλίας μιας ομάδας ψυχολόγων, με διαφορετικές επιστημονικές προελεύσεις. Eχει σταθερά επιδιώξει τη συστηματική ανάδειξη και αντιμετώπιση των προβλημάτων ψυχικής υγείας σε άτομα που το έχουν ανάγκη
Ψυχοθεραπεία - Δραματοθεραπεία - Συμβουλευτική
Διαδικτυακό Ραδιόφωνο
Ο νεαρός ποιητής Αγάθωνας κέρδισε το βραβείο στα Λήναια το έτος 416 π.Χ., επί άρχοντος Ευφήμου. Την επόμενη μέρα όμως κάλεσε σε συμπόσιο όλους τους εξέχοντες άνδρες της αριστοκρατικής τάξης της Αθήνας, επειδή την προηγούμενη μέρα δεν είχαν μπορέσει να παρευρεθούν στην γιορτή.
Στο συμπόσιο πήραν μέρος ο Αριστόδημος, ο Φαίδρος, ο Αγάθωνας, ο γιατρός Ερυξίμαχος, ο Παυσανίας, ο Αριστοφάνης, ο Αλκιβιάδης και αργότερα ο Σωκράτης, ο οποίος αρχικά δίσταζε να παρευρεθεί και περίμενε έξω από την πόρτα ακούγοντας τα λεγόμενα. Η πρώτη μας επαφή με τον Σωκράτη γίνεται στο ενδιάμεσο του κειμένου, τη στιγμή που αυτός εμφανίζεται στο συμπόσιο. Οι παρευρισκόμενοι αποφασίζουν να περάσουν τη βραδιά όχι με άγριο φαγοπότι, αλλά όμορφα και διαλεκτικά, συζητώντας γύρω από ένα συγκεκριμένο θέμα. Το θέμα του συμποσίου είναι λοιπόν η αναζήτηση της υφής του έρωτα: «τι είναι ο έρωτας;»
Για το ραδιόφωνο: ηχογράφηση το 1961
Απόδοση στην Νεοελληνική γλώσσα, διασκευή του Θρασύβουλου Σταύρου
Μουσική Μιχάλη Αδάμη
Φλάουτο ντόλτσε Δέσποινα Μαζαράκη
Ραδιοφωνική επιμέλεια Νίκου Γκάτσου
Παίζουν οι ηθοποιοί: Λυκούργος Καλλέργης, Θάνος Κωτσόπουλος, Νίκος Χατζίσκος, Βασίλης Παπανίκας, Γρηγόρης Βαφειάς, Βύρων Πάλλης, Αγνή Καραβά, Ιορδάνης Μαρίνος, Νίκος Παπαναστασίου, Νίκος Κουρκουλος.
Δομή του έργου
Σχεδόν ολόκληρος ο διάλογος είναι σε μορφή αφήγησης από τον Απολλόδωρο στον Εταίρο, έναν φίλο του στον δρόμο για την Αθήνα. Ο Απολλόδωρος άκουσε τη συζήτηση από τον Αριστόδημο, ο οποίος συμμετείχε στο συμπόσιο, και πιθανότατα ο Πλάτωνας έλαβε γνώση των λεγομένων από τον αδερφό του ή από τον ακατονόμαστο φίλο.
• Η συζήτηση αρχίζει με τον λόγο του Φαίδρου, που υποστηρίζει, ότι ο Έρωτας είναι ένας από τις αρχαιότερες θεότητες. Ενώ ένας πιστός φίλος είναι η μεγαλύτερη ευτυχία, ο έρωτας είναι αυτός που μας κάνει να κάνουμε τις ηρωικότερες πράξεις.
• Ο Παυσανίας φέρνει τον έρωτα σε σχέση με την θεά Αφροδίτη, και υποστηρίζει ότι όπως η Αφροδίτη έχει δύο φύσεις, την ανθρώπινη και την θεϊκή, έτσι και ο έρωτας έχει δύο μορφές. Ο σαρκικός έρωτας αποσκοπεί στην απλή ικανοποίηση, ενώ ο ανώτερος έρωτας επιφέρει την παντοτινή ένωση με τον αγαπημένο ή την αγαπημένη.
• Ο γιατρός Ερυξίμαχος από ιατρικής άποψης βλέπει τον έρωτα σαν μια συγκυρία τεσσάρων ερωτικών δυνάμεων που κατοικούν μέσα στο ανθρώπινο σώμα: η ζέστη, το κρύο, η πίκρα και η γλύκα.
• Ο Αριστοφάνης επιχειρεί να αποδείξει την δύναμη του έρωτα με τον μύθο των σφαιρικών ανθρώπων, που ήταν ερμαφρόδιτοι. Είχαν τόσο μεγάλη δύναμη, που οι θεοί τους έκοψαν στην μέση και από τότε το ένα μισό αναζητάει το άλλο.
• Ο Αγάθων με μεγάλη ρητορική ικανότητα και με την βοήθεια λογικών αποδείξεων λέει πως ο έρωτας είναι ένας θεός που είναι αιώνια νεαρός, τρυφερός, πανέμορφος, δίκαιος, σώφρων, τολμηρός και σοφός. Προς τιμή του τραγουδάει και έναν ύμνο.
• Εκείνη την στιγμή παρουσιάζεται ο Σωκράτης, ο οποίος λέει ότι δεν ξέρει να πει τίποτα. Η ιέρεια Διοτίμα όμως του ανέθεσε να μεταφέρει ότι ο έρωτας είναι ένας δαίμονας, που μεσολαβεί μεταξύ των θνητών και των αθανάτων.
• Ξαφνικά εμφανίζεται ο Αλκιβιάδης, πολύ μεθυσμένος και με την μορφή ενός Διόνυσου. Όλοι οι παρευρισκόμενοι θέλουν να τους κάνει παρέα, αλλά ο Αλκιβιάδης στρέφεται μόνο στον Σωκράτη και τον επαινεί.
Η συζήτηση συνεχίζεται όλη τη νύχτα, και με άφθονο φαγητό και κρασί. Μόνον ο Σωκράτης παραμένει νηφάλιος, αν και πίνει περισσότερο από τους άλλους. Την επόμενη μέρα θα ξεκινήσει πρωί-πρωί για να κάνει τις καθημερινές του απασχολίες, μαζί με τον μαθητή του, τον Αριστόδημο.
Πηγές:
1.- hradio-theatre
2.- Projet Homère
Πρόκειται για μια γαλλική τηλεοπτική ταινία για το Συμπόσιο του Πλάτωνα, με την Ειρήνη Παπά και άλλους διάσημους ηθοποιούς που μετέφρασα στα πολυτονικά ελληνικά. Για τους υπότιτλους ευχαριστώ τον καθηγητή Ορέστη Πυλαρινό (Πανεπιστήμιο του Λος Άντζελες για την πολύτιμη βοήθειά του).
Hélène Kémiktsi
Είναι μια πνευματική και ιδανική αγάπη χωρίς σωματική επαφή – ωστόσο, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η «πλατωνική αγάπη» είναι στην πραγματικότητα μια συντόμευση που χρονολογείται από τον 15ο αιώνα από τον Marsilio Ficino. Αυτή η ερμηνεία της αγάπης στον Πλάτωνα δεν είναι απολύτως ακριβής, ο ίδιος έδωσε μια φυσική θέση στις σαρκικές σχέσεις.